De gezondheidseffecten van het stoppen met roken op de lange termijn zijn vaak wel bekend. Er zijn echter ook op de hele korte termijn al effecten merkbaar na het roken van de laatste sigaret. In dit artikel vind je een compleet overzicht van de belangrijkste gezondheidseffecten.

In dit artikel lees je:

De gezondheidseffecten van stoppen met roken op de lange termijn

De scheiding tussen korte en lange termijn is natuurlijk discutabel. Voor de duidelijkheid: onder korte termijn versta ik de effecten die zich in de eerste maand voordoen. Alle effecten na de eerste maand schaar ik onder de lange termijn effecten.

Na ongeveer een maand merken gestopte rokers dat hun conditie verbeterd. Een betere conditie is een van de voordelen die het meest in het oog springt. Het is namelijk heel duidelijk merkbaar. Niet meer direct buiten adem zijn, makkelijker bewegen, makkelijker de trap op en ga zo maar door.

Het risico op hart- en vaatziekten is met circa 50% gedaald nadat iemand 1 jaar gestopt is met roken! Dit is niet iets wat je direct merkt. Het is echter wel een reden waarom mensen vaak willen stoppen. Men is bang voor de lange termijn effecten. Dit komt waarschijnlijk doordat deze gevolgen vaak ook desastreus zijn. Heb je eenmaal te maken met een hart- of vaatziekte dan is het niet eenvoudig om daarvan te genezen. De kans daalt verder naar verloop van tijd.

Na een termijn van 5 tot 15 jaar heeft een gestopte roker eenzelfde risico op beroerte als iemand die nooit gerookt heeft.

Na 10 jaar is het verhoogde risico op longkanker gedaald naar 50%. Ook het risico op andere kankersoorten is minder geworden.

Na 15 jaar geen sigaret meer gerookt te hebben is het risico op hart- en vaataandoeningen gelijk aan dat van niet rokers.

De korte termijn gezondheidseffecten van het stoppen met roken

Slechts 20 minuten na de laatste sigaret doet het eerste gezondheidseffect zich al voor. Zo daalt de hartslag en de bloeddruk. Een te hoge bloeddruk betekent dat er (te) veel druk komt te staan op de slagaders. Dit is slecht voor de gezondheid als deze druk te lang aanhoudt. Dit kan bijvoorbeeld komen door (veel) roken.

Na ongeveer een dag (24 uur) starten de longen met de schoonmaak. Vaak merken stoppers dit doordat ze meer moeten hoesten in de vorm van slijm. De koolmonoxide is inmiddels geheel uit je lichaam verdwenen. Ook kan er wat keelpijn ontstaan. Dit betekent dat er nieuw longweefsel wordt aangemaakt. De rokershoestjes zijn meestal na een maand helemaal verdwenen.

Na circa 2 dagen (48 uur) is het lichaam vrij van nicotine. Dit merken de stoppers doordat ze beter kunnen ruiken en proeven. Voordeel is dat het eten beter gaat smaken. Je kunt echt weer genieten van lekkere voeding.

Als je nog een dag verder bent (72 uur) heeft het lichaam weer meer energie. Ook de ademhaling gaat makkelijker. Heel fijn als je merkt dat er ineens meer zuurstof beschikbaar is. Of wanneer dat rondje wandelen met de hond ineens leuk wordt in plaats van een uitdaging. Sporten wordt ineens een stuk makkelijker vol te houden.

Is iemand 2 tot 12 weken gestopt met roken dan werken de longen beter en is ook de doorbloeding verbeterd. Je merkt dit doordat handelingen makkelijker gaan dan toen je nog wel rookte.

Andere stoppen met roken voordelen

De gezondheidsvoordelen zijn natuurlijk veruit het belangrijkst. Maar daarnaast is er nog een groot voordeel, namelijk het feit dat je geld overhoudt. Er gaan geen tientallen euro’s meer op aan pakjes sigaretten of shag. Wat goed werkt is om dit geld apart te bewaren. Doe daar bijvoorbeeld af toe iets leuks mee. Zo maak je de besparing ook echt zichtbaar. Dit kan erg motiverend werken.

Lukt het maar niet om te stoppen met roken? Lees dan eens dit artikel over stoppen met roken doormiddel van Champix.

Bronnen:

https://www.rokeninfo.nl/publiek/info-over-stoppen/effecten-gezondheid-stoppen-met-roken

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/62030-te-hoge-bloeddruk-omlaag-krijgen-tips-en-adviezen.html

Leave a Reply