Stoppen met roken is allesbehalve een eenvoudige opgave. Gelukkig staan talloze hulpmiddelen tot je beschikking. Maar wie ziet door de bomen het bos nog? Zo heb je Champix, nicotinepleisters en gel, allerlei kruidenthee. Hier is een overzicht van hulpmiddelen om een leven zonder roken sterk te beginnen. Deze hulpmiddelen werken goed in combinatie met een middel als Champix.

 

Afkickverschijnselen

Het klinkt misschien wat gek, maar sommigen hebben amper last van het afkicken. Andere personen voelen zich geregeld alsof ze griep hebben. Zweten, duizeligheid en spanning. Na drie hele dagen heeft alle nicotine het lichaam verlaten en is, strikt feitelijk bezien, het lichamelijke ongemak al achter de rug.

Het leven zonder de sigaret is volhouden

Maar het moeilijkste van niet langer roken is moeten wennen aan het idee van leegheid. Het leven zonder sigaret. Voor de meeste sigaretten heeft iedereen wel een vast moment. Tijdens het wachten voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de lunch, bij het plegen van een telefoontje en natuurlijk in de stamkroeg. Je mist iets significants als je daar ineens geen peuk bij hebt. Die leegheid went maar heel moeizaam.

Toch moet je proberen juist die momenten te zien als positief. Het is een strijd tussen jou gezonde geest en de aantrekking van de sigaret. Blijf tijdens deze momenten vooral dicht bij jezelf. Geef nooit toe aan de verleiding. Die vlagen die je lastigvallen, gaan steeds verder en verder verdwijnen.

Stoppen is een positieve strijd

Wanneer je het ziet als een positieve strijd, heb je minder kans dat je een rothumeur hebt of geagiteerd bent. Het is een onmiskenbaar verschijnsel en struikelblok voor veel stoppers, omdat zij sterk het idee hebben dat zij zichzelf iets plezierig onthouden. Hier zit een belangrijk stukje mentale verslaving. Het vergt een bepaalde mindset om je als stopper bevrijd te voelen in plaats van getreurd, omdat je nooit meer mag roken.

Hulp bij het stoppen met roken met deze methoden

Natuurlijk leiden meerdere wegen naar Rome. Zo zijn er uiteenlopende methoden, tips en hulpmiddelen. Een van de meest sobere methoden is cold turkey. Deze methode komt vooral aan op wilskracht. Zonder tussenkomst van enige vorm van hulpmiddelen, stopt de roker met sigaretten. De motivatie om cold turkey te stoppen, is uiteenlopend. Zo kan een dergelijk besluit volgen, nadat iemand hoort dat een familielid ernstig ziek is geworden. Anderen hadden wellicht simpelweg tabak van het alsmaar verwoede pogen te stoppen met roken en riepen zichzelf een sobere, maar definitieve halt toe.

MOOS-methode

De MOOS-methode is misschien geschikter voor een grote doelgroep. De afkorting staat voor ‘minderen om ontspannen te stoppen met roken’. Centraal staat het stoppen door het afbouwen van het aantal sigaretten. Hierdoor kan een roker in een wat geleidelijker en ontspannender sfeer wennen aan het stoppen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de cold turkey-methode. Er zijn online veel schema’s vindbaar voor de MOOS-methode, die je gewoon kunt gebruiken voor jouw levens- en rookwijze.

uQuit

Een derde veelgebruikte methode is een online computerprogramma genaamd uQuit. uQuit is een website die zich richt op jongeren met een wens om te stoppen. De methode is relatief nieuw. Op basis van een vragenlijst die je invult, ontvang je op maat gesneden adviezen vanuit de database. Prettige bijkomstigheid: gebruik is helemaal gratis.

Stoppen met een groep

Een methode die wordt aangemoedigd door STIVORO is het stoppen in groepsverband. De organisatie heeft hierop een programma samengesteld. Samen met twaalf andere stoppers, woon je tijdens het programma ‘Pakje Kans’ negenmaal een bijeenkomst bij. Hierbij werk je met een trainer in twaalf weken naar definitief stoppen. Je ontvangt onder andere een trainingsboek, handleiding met doordachte tips en een audio-cd gevuld met ontspanningsoefeningen.

De Opluchting-methode

Voor een eendaagse training die zich richt op het analyseren van jouw verslaving is ‘De Opluchting’ een geschikte optie. Deze training maakt je bewust van je automatismen die ten grondslag liggen aan je rookgedrag. De nadruk ligt op het omzetten van de mentale knop. Twee pluspunten: als de training niet voldoet aan je verwachtingen krijg je 125 van de 220 euro terug en je hebt drie maanden recht op een vervolgsessie (gratis).

Nooit Meer Roken

De methode NooitMeerRoken (NMR) heeft als doel je met een sessie van 2 uur te verlossen van de sigaret. NMR kent een drietal basisprincipes. Binnen deze perceptie is roken bijvoorbeeld geen verslaving, maar een slechte gewoonte die lastig te doorbreken is vanwege de automatische programmering in de hersenen. Daarom kunnen veel mensen het niet alleen op wilskracht af. Het tweede principe stelt dat stoppen met roken alleen mogelijk is als de zogeheten neurosynapsen (zenuwverbindingen) in de hersenen, die het verlangen voor roken handhaven, een geheel nieuwe programmering krijgen. Tenslotte hecht het programma voor een succesvolle poging sterk aan nazorg.

NMR is dus op een duidelijke filosofie gestekt. De kern van deze zienswijze op het stoppen is dat de training niet beoogt ‘iemand te laten stoppen’, maar om iemand te transformeren tot een niet-roker. Bovendien heeft een deelnemer een levenslange garantie op de behandeling.

Champix om te stoppen met roken

Lukt het maar niet om te stoppen? Dan kan Champix een goed middel zijn dat jou helpt om wel te stoppen met roken. Wil je meer weten over Champix lees dan deze blogs. Wil je Champix bestellen dan kan dat via onderstaande button.

Champix kopen online (veilig & zonder recept)

Leave a Reply