Het definitief stoppen met roken kan een zeer lastige opgave blijken. Naast een ongetwijfeld goede motivatie, intenties en vooruitzichten resulteert stoppen met roken vaak in ontwenningsverschijnselen. Deze verschijnselen kunnen ronduit vervelend zijn en hardnekkig. Ze kunnen zelfs zo hardnekkig zijn, dat een gestopte roker zichzelf gewonnen geeft en opnieuw begint met roken.

In dit artikel lees je:

 

Succesvol doorstaan van ontwenningsverschijnselen

De neiging om te roken zal ongetwijfeld ontstaan bij ontwenningsverschijnselen, maar met de volgende toelichting en tips heb je een betere kans deze succesvol te doorstaan.

Het opgeven van tabak heeft enorme voordelen voor de gezondheid. De meerderheid van de positieve gevolgen bemerk je pas na meerdere maanden zonder tabak. Gedurende die maanden zal je ongetwijfeld ontwenningsverschijnselen op je pad tegenkomen. Het zal je poging om te stoppen versterken als je je bewust bent van de verschijnselen.

Je weet beter wat er op je afkomt zodra je het ongemak tijdelijk moet doorstaan. De lijst met verschijnselen is aanzienlijk. Stel jezelf hier mentaal op in.

De oorzaak van benauwdheid en hoesten

Je slijmvliezen kunnen bijvoorbeeld opzwellen als een reactie op het gebrek aan tabaksrook. Een zekere mate van benauwdheid gaat zich dan voordoen. Ook de trilharen reageren op het uitblijven van tabaksrook. Zij herstellen zich langzaam en tijdens dat herstel doen zij pogingen het opgebouwde slijm en teer uit de longen te duwen. Daarop ga je meer hoesten en je kan mogelijk een sensatie ervaren dat er iets ‘vast’ in je keel zit.

Hyperventilatie en verslechteren weerstand

Deze tekenen luiden meestal het begin van het grote lichamelijke schoonmaakwerk in.

Door een toename aan zuurstof die je binnenkrijgt, krijg je mogelijk een aantal verschijnselen die horen bij hyperventilatie. Symptomen zijn tijdelijke duizeligheid, een ‘hoge’ adem en een licht gevoel in het hoofd.

Een ander belangrijk aandachtspunt is het tijdelijk verslechteren van je weerstand. Het oplopen van een verkoudheid is dan allesbehalve een uitzondering. Deze afname van je weerstand is te wijten aan het lichaam dat alle beschikbare energie nodig heeft voor het herstelproces.

Slaapproblemen en irritatie

Ook slaapproblemen zijn bekende ontwenningsverschijnselen als gevolg van het stoppen met roken. Gevallen van enorm veel slapen of juist niet kunnen slapen komen voor en zijn persoonsafhankelijk.

Het krijgen van vreemde dromen zijn evenmin een uitzondering. Het stoppen met roken heeft invloed op je stemming door de gehele dag heen. Zo kan je nerveus, geagiteerd en emotioneel worden zonder duidelijke aanleiding.

Belangrijk: als je een historie hebt met depressies en psychische problematiek is het zeer aan te raden om met je dokter te overleggen wat de beste aanpak is om te stoppen met roken.

Vermoeidheid en verstopping

In het verlengde van deze effecten treedt ook vermoeidheid op. Dat komt dus omdat je lichaam continu aan het herstel probeert te werken. Een ander neveneffect is mogelijke constipatie; tijdens het stopproces verandert je stoelgang met mogelijke constipatie als gevolg.

Voorbereiding treffen

Je kan deze ongemakken beperken door een goede voorbereiding te treffen. Kies een periode waarin je rust en tijd hebt om je te concentreren op het stoppen. Het doorstaan van eventuele ongemakken vertolkt een sleutelrol binnen het proces. Zorg dus dat je, naast fysiek, ook mentaal goed bent voorbereid.

Een handige tip daarbij is om in de weken voor de stopdatum het roken van sigaretten op geheel andere tijden te doen dan je gewend bent. Bijvoorbeeld niet net na het eten maar vlak na de afwas.

Of stel vaste tijdstippen om te roken in en niet afgaan op de impuls wanneer je zin hebt om te roken. Het goede van deze ontregeling is dat je alvast de behoefte om te roken controleert en ontwenningsverschijnselen in hun eerste fase herkent.

Hulpmiddelen zoals Champix vergroten kans op succes

Uit de succesvolle pogingen van je voorgangers blijkt dat het bovendien zeer nuttig kan zijn om ondersteunende middelen in te zetten. Denk daarbij aan een middel zoals Champix. Let er wederom wel op dat ook deze middelen een gering effect kunnen hebben op je fysiek tijdens het stoppen.

Groot voordeel van middelen die zeer geringe doses nicotine toedienen is dat zij ook kunnen helpen om de ontwenning te beperken. Dit kan in combinatie met Champix. Je krijgt dan in mindere mate de klachten die komen door nicotinegebrek, zoals de emotionele instabiliteit en slaapproblemen. Het schoonmaken van de longen kan, omdat daar dus geen nieuwe rook meer binnenkomt, dan alvast aanvangen.

Zo verspreid je de ontwenning zo veel als je kan. Over het geheel bezien duurt het dan uiteindelijk iets langer voor je door je lichamelijke nicotinebehoefte heen bent en daarmee van de verslaving af bent. Deze behoefte wordt namelijk veroorzaakt door de stof nicotine. Deze gerichte aanpak heeft voor- en nadelen.

Champix kopen online (veilig & zonder recept)

Afkickverschijnselen zijn fysiek en mentaal

De afkickverschijnselen van het roken beperken zich dus niet uitsluitend tot fysieke ongemakken. Ook mentale ongemakken vinden plaats. Tegelijkertijd liggen de twee in elkaars verlengde.

Ongemakken waar vrijwel elke stopper mee te maken krijgt zijn: komen en gaan van spanning, onrust, prikkelbaarheid, een gebrek aan slaap, angst, concentratieproblemen, hevige hoestaanvallen, hoofdpijn, transpiratie en stoornissen bij de maag en darmen.

Plotselinge verstopping en een toename in gewicht zijn eveneens doorsnee. De meeste lichamelijke afkickverschijnselen doen zich vanzelfsprekend voor in de eerste periode nadat je stopt. De mentale en geestelijke afkickverschijnselen nemen een langere periode in beslag.

In dit artikel vind je meer informatie over de werking en lichamelijke en psychische risico’s van het roken.

Leave a Reply